© Iztok Zupan
Création : le 27.06.2014, RDV Contemporains de Saint Merry (Paris)
Dans Morph, les musiciens doivent prendre à chaque instant des décisions permettant de maintenir en vie le son de l’orchestre dans un espace musical restreint pensé pour créer des battements et des frottements en perpétuelle mutation.
Publication : un enregistrement de Morph a été publié en CD sur le label Confront en 2015. Ce CD est désormais épuisé, mais il devrait être réédité prochainement sur le netlabel Remote Resonator.
Like colours in a paint box melding into one, it presents a solid, monochrome slab. – Daniel Spicer, The Wire Work like Feldman’s “For Samuel Beckett” are a likely reference point, but Denzler’s piece is darker, even cynical, honing in on some unseen node, gouging out the space like some huge, sonic drill. It proceeds unabated until it’s finished, vanishing suddenly, leaving an empty hole. Impressive work. – Brian Olewnick, Just Outside Denzler’s “pseudo-drone” pieces are among the most engaging mutations of current improvised music. – Stuart Broomer, Point of Departure ONCEIM not only deliver themselves of that strenuous task, but they also produce a very rewarding low bee-buzz drone for thirty mins, enriched with a complexity of acoustic detail that you could never get through digital means, not even with a million laptops all piled up in a skip (the best place for them, I find). – Ed Pinsent, The Sound Projector Swiss-born, Paris-based tenor saxophonist Bertrand Denzler’s composition for Paris’ ONCEIM ensemble is a hypnotic, structured drone that transforms the entire group into a solid mass of tremulous polyphony. Denzler’s skill in uniting tones and suppressing bravado is unsurpassed. – Ken Waxman, The Whole Note Une masse donc, mais en perpétuel mouvement et, comme toute masse, constituée d’une infinité de particules en l’occurrence fuyantes et filant vers un même horizon, un boisseau de flèches issues d’un carquois unique, dont chacune pourtant assume la durée de sa propre course à défaut d’en pouvoir infléchir la courbe. – Joël Pagier, Improjazz Stellt euch eine Kugel vor, deren Umfang gegen unendlich tendiert. Die Dauer und Stabilität des Haltetons hängt nicht von einzelnen Arm- und Atemzügen ab, eher schon von der eigenen Wahrnehmung, der mitten in diesem Ein-Klang Raum- und Zeitmaß abhanden kommen. Dröhnt das jetzt schneller, oder nur heller? Oder kommt es mir nur so vor, so psychedelisiert und benommen ich längst bin? – Rigobert Dittmann, Bad Alchemy
Morph
Bertrand Denzler
Durée : environ 30 minutes
Effectif : de 23 à 33 musiciens